X

דבר המפרסמים

לסגירה לחץ על ה X שבצד ימין למעלה

קרא חפשי - מאמרים לקריאה חפשית

שמירה על הריון תקין


הריון הוא מתנה מבורכת. הקפדה על אורח חיים בריא עשוי להקל על קשיי ההריון הטבעיים ולמנוע מחלות וכאבים מיותרים העלולים להוביל לאי נוחות, למומים בעובר ואף למוות. על מנת להבטיח הריון תקין שיעבור בקלות יחסית, כדאי להקפיד על אורך חיים בריא. 

הריון הוא לא עניין מובן מאליו. שגרת ההריון שונה בתכלית משגרת היומיום הרגילה ולכן חשוב להקפיד על כמה דברים פשוטים על מנת להקל על עצמך בתקופה זו. 

נוזלים ותזונה מאוזנת בהריון

אם בשגרת היומיום את שותה כ- 8 כוסות מים ליום, הרי שבהריון את בהחלט שותה בשביל שניים. נוזלים בהריון הם מצרך בסיסי וחיוני ביותר. חוסר בנוזלים עשוי להוביל להתייבשות מהירה יותר, לצירים מוקדמים, לחוסר במי שפיר בשלבים מוקדמים של ההריון ועוד. מומלץ להקפיד על שגרת שתייה קבועה הכוללת בעיקר מים. אמנם שתייה ממותקת טעימה יותר, אך היא מכילה כמויות גבוהות של סוכר המזיק לגוף ועלול לגרום להשמנה. מומלץ לשתות כ2.5-3 ליטר ביום.

כאן המקום לשבור את המיתוס - את לא באמת אוכלת בשביל 2. אך בכל זאת, תזונה מאוזנת בהריון היא נושא מורכב וחשוב מאוד. החשקים למאכלים מסוימים בתקופת ההריון אינם מיתוס. הם אכן קיימים וברב המקרים, החשק מצביע על חוסר שהגוף מבקש למלא. חשקים אלו מגיחים בכל שעה ובכל מקום מה שברב המקרים גורם לעלייה במשקל. תזונה מאוזנת עשויה למנוע זאת. תזונה מאוזנת כוללת תפריט עשיר המכיל מגוון ויטמינים, מינרלים, ברזל, סידן ועוד. יש מזונות מהן יש להימנע לדוגמא מאכילת ביצה מבושלת חלקית, דג או בשר נא וכד'. מזונות אלו עשויים להכיל את חיידק הסלמונלה ועלול להזיק מאוד בהריון. בין אם מדובר בתזונה טבעונית בהריון או בתזונה מן החי, יש להקפיד על תזונה מסודרת ומאוזנת. חשוב לזכור כי ההריון הוא אינו תקופה טובה לדיאטה. כדאי לערוך בדיקות דם ולעקוב אחר הערכים במהלך ההריון ומומלץ לקחת תוספי תזונה במידת הצורך.

מפגעים העלולים לגרום למחלות

בהריון הגוף שלנו רגיש וחשוף יותר למחלות ולמפגעים העשויים להיראות סתמיים ויומיומיים. לדוגמא ארגז החול של החתול הביתי עשוי להביא לטפיל הטוקסופלסמה. טפיל הטוקסופלסמה מופרש בצואת חתולים ועלול להיות מדבק. הטפיל עובר לעובר דרך השלייה והוא עשוי לגרום למומים קשים ואף להפלה. לשלשת היונים הינה דוגמא נוספת למפגע יומיומי ממנו אנו נוטים להתעלם. לשלשת היונים עשויה לוביל להתפשטות חיידקים כמו חיידק ה"פאראטיפוס". חיידק זה עשוי לגרום לכאבי בטן חדים ולשלשולים העשויים לגרום להתייבשות. לשלשת העופות עשויה אף להוביל להדבקות בשפעת העופות שהינה שפעת נגיפית מסוכנת במיוחד. קיימים עוד חיידקים העשויים להביא למחלת ריאות, מחלות באיברים פנימיים, דלקות קשות וכו'. חשוב להקפיד על סביבה נקייה ולהקפיד להרחיק את היונים לצמיתות.

חומרי ניקיון ומאמץ

תקופת ההריון היא אמנם לא חופשה מוחלטת, אך אין זו גם לא התקופה לניקיון יסודי עם חומרי ניקוי כימיים, זו לא התקופה לסחוב משקל כבד, לגרור רהיטים או לטפס לגובה. חומרי ניקיון כימיים עשויים לגרום לקוצר נשימה ולקשיים בשאיפת אוויר נקי. טיפוס לגובה הוא מסוכן פי כמה מאחר ובהריון שיווי המשקל שלנו אינו כבכל יום, הסיכון לאבד שיווי משקל וליפול גדול פי כמה, וכמובן שנפילה מגובה עשויה להיות מסוכנת. בעיקר בהריון. וכמובן שאם תכננת לעבור דירה או להזיז רהיטים כבדים, כדאי שתפקידי את התפקיד הזה בימי מישהו אחר. ניקיון לפני מעבר לדירה חדשה הוא ניקיון מאוד מאסיבי. הוא עלול לפגוע בך ובעובר שלך ולכן מומלץ להימנע ממנו. הטילי את המשימה על קרובייך וחברייך או על חברת ניקיון מקצועית שתעשה את העבודה במקומך.

ספורט וכושר

זוהי אמנם לא התקופה להתאמן לטריאתלון ולא התקופה להחליט להיכנס לכושר שיא, אך ההריון אינו מונע פעילות גופנית אלא להיפך. פעילות גופנית בהריון עשויה להקל עלייך בתהליך הלידה, והיא עשויה להועיל לך לביטחון העצמי ולתחושה עצמית טובה יותר. העלייה המתמדת במשקל בתקופת ההריון עשויה להשפיע על מצב הרוח והביטחון העצמי ספורט וכושר מועילים מאוד לנטרול תחושות אלו. 

אווירה רגועה ונטרלית

בהריון החושים משתנים מעט. חוש הראייה מיטשטש מעט אך חוש הריח מתחדד במיוחד. נשים רבות נוטות להירתע מריחות ועשויות לקבל בחילות והרגשה לא טובה. זה עלול לקרות מריחות לא נעימים ואפילו מריחות נעימים מאוד. 

עיסויים ומסאג' בהריון

אמנם בתקופת ההריון החשק שלך לעיסוי מפנק גובר אך חשוב לדעת כי מסאג' בהריון עשוי להיות מסוכן ולכן מומלץ להימנע ממנו. במקרה בו החשק ממש גדול, מומלץ לחפש ספא המתמקצע בעיסויים לנשים הרות. את העיסוי לנשים הרות מבצעים בשכיבה על הצד ובתנועות עדינות יותר. קיימים עיסויים העשויים להועיל להפחתת נפיחות ובצקות.