X

דבר המפרסמים

לסגירה לחץ על ה X שבצד ימין למעלה

קרא חפשי - מאמרים לקריאה חפשית

המדריך המלא לתפעול רחפן


הרחפנים הם הטרנד החם והחזק ביותר בשנה האחרונה, וככל הנראה הוא במגמת עלייה מתמדת. כיום, המחירים כל כך זולים עד שכמעט כל כיס יכול להרשות לעצמו להתחדש ברחפן. אז מה כדאי לדעת על רחפנים, ואיך תבחר את כלי הטייס מרובה הלהבים הראשון שלך

אם גם לכם מתחשק להתחבר לקהילת מסיקי הרחפנים, הרי שכדאי לכם ללמוד דבר או שניים על התענוג עוד לפני שאתם מצטיידים באחד. איך בוחרים את הרחפן הראשון, מהם המאפיינים הבולטים בכל אחד, וכמובן איך מטיסים רחפן. כל מה שרציתם לדעת על רחפנים. 

מהו רחפן:

הרחפן (drone) הינו כלי טייס (מזל"ט) מרובה להבים, הנשלט על ידי שלט ונפוץ במגוון רחב של שימושים. הרחפנים החלו דרכם בשימוש במבצעיים צבאיים, וכיום הם משמשים גם בתעשיית הקולנוע, בתעשיית התקשורת, תעשיית הצילום, לצורכי ניטור מזג האויר, תעבורה, מעקבים, ואפילו בתעשיית הנדל"ן מצאו להם שימוש יעיל. כיום, הרחפנים הפכו לתחביב נפוץ במיוחד מאחר והם הפכו למוצר מדף גם בשוק הפרטי במחירים זולים יחסית. 

סוגי רחפנים ואופן הטסתם:

שמות הרחפנים נקבעים על פי מספר המנועים שלהם. הרחפנים הנפוצים ביותר הינם הטריקופטר שהינו רחפן בעל 3 מנועים, קואדקופטר שהינו רחפן בעל 4 מנועים, הקסהקופטר שהינו רחפן בעל 6 מנועים ואוקטוקופטר בעל 8 מנועים.

מלבד מספר המנועים, חשוב לבדוק היטב האם הרחפן אותו בחרנו מסומן באותיות RTF או ARF. רחפנים המסומנים באותיות RTF הינם רחפנים הניתנים להטסה באופן מיידי (Ready To Fly) ואילו רחפנים המסומנים באותיות ARF  הינם רחפנים הדורשים הרכבה או כאלה שחלקים משמעותיים בהם אינם כלולים בחבילה כמו מנוע, סוללה או אפילו שלט. (ARF- Almost Ready To Fly)

אם בחרנו ברחפן בהרכבה עצמית, חשוב לדעת שהבסיס החשוב ביותר ברחפן הינו השלדה. שלדת הרחפן היא המרכיב במרכזי ברחפן, ולה השפעה ישירה על התפוקה והעמידות של הרחפן.  לכן, חשוב להכיר את תכונות שלדת הרחפן אותה בחרתם ולהתאים אותה לצרכיכם. למשל, אם אתם מעוניינים בהטסת הרחפן לזמן ממושך ללא הטענה, שלדת רחפן קלה במיוחד היא השלדה המתאימה לכם. אם אתם מעוניינים לשלב לרחפן שלכם מצלמה, Fpv או Gps, תאלצו לבחור בשלדה המתאימה למטרה זו. לאחר שבחרנו שלדה איכותית ועמידה שתתאים למטרתנו, עלינו לבחור בקרים ומנועים המתאימים לשלדה אותה בחרנו. כמובן שהרכבת רחפן מותאם אישית זה כבר מתאים לחובבנים בעלי ניסיון, ואילו חובבנים מתחילים עשויים למצוא פתרון מושלם בעבורם ברחפנים מוגמרים. 

סוגי הרחפנים משתנים ונחלקים על פי פונקציונאליות ושימוש. קיימים רחפנים קטנים (מיני / נאנו) שהם רחפנים המתאימים בעיקר לשימוש חובבני ולמתחילים, רחפנים משולבים GPS ורחפנים משולבי מצלמה המשמשים לצורכי צילום ותיעוד.  

סוג הרחפן הנפוץ ביותר הוא רחפן הקוואדקופטר, בעל 4 מנועים. רחפן הקואדקופטר קל יחסית לתפעול וכל שדרוש הוא  שליטה על ציר הגילגול או העילרוד על ידי שינויי מהירות ועוצמה ושילובם נכון.

הסקת הרחפן והעלאתו לגובה תעשה על ידי האצה ברמה קבועה ואחידה של ארבעת המנועים ואילו הנחתת הרחפן תעשה על ידי האטת המנועים באופן שווה והדרגתי עד לנחיתה רכה.

הטסת הרחפן לכיוונים שונים שונה במעט, אך הרעיון הוא אותו הרעיון, יש להניח למנועים להוביל. למשל, אם נרצה להטיס את הרחפן קדימה, נפעיל את המנועים האחוריים ביתר עוצמה לעומת הנמכת העוצמה במנועים הקדמיים. הדחף שייצרו המנועים האחוריים יוביל את הרחפן קדימה.

כך גם אם נרצה להטיס את הרחפן הצידה. על מנת להניע אותו הצידה יש להקפיד על הגברת מהירות הסל"ד של שני מנועים צידיים והאטת 2 המנועים בצד השני. לצורך הדוגמא - אם ברצוננו להטיס את הרחפן ימינה, הרי שעלינו להעביר כח מהמנועים השמאליים על מנת "לדחוף" את האוויר ולהתקדם ימינה, וכמובן להיפך. על מנת להגביר את מהירות טיסת הרחפן, כל שעלינו לעשות הוא להגדיל ולחדד את זווית תעופת הרחפן.

לכל רחפן ישנם 4 ערוצי שליטה זהים לחלוטין שאינם מושפעים מגודל הרחפן או סוגו. גילגול, עילרוד, מצערת וסיבסוב. 

הגילגול משפיע באופן ישיר על הטיית הרחפן שמאלה וימינה, העילרוד על הטיית הרחפן קדימה ואחורה, המצערת על המהירות (סל"ד) והסיבסוב על הסיבובים. השליטה בתנועה נעשית על ידי שילוב מהירויות שונות בין הלהבים השונים על מנת ליצור דחף אווירודינמי אשר מצליח להרים את הרחפן למעלה ולשמור על יציבותו. החשוב מכל, על מנת להבטיח הטסה יציבה יש לוודא תקינות בקר הטיסה. 

מהן התקנות בנושא הטסת רחפנים:

 חשוב לזכור, כי לא משנה איזה רחפן בחרתם לעתמכם, רחפנים עשויים להיות מסוכנים מאוד ואינם מתאימים לשימוש מעל בני אדם או בעלי חיים. כדאי לוודא תקינות ותפעול הרחפן ובקר הטיסה שלו לפני השימוש וללא פלופלורים. 

על פי חוק, מותרת הטסה של רחפן כתחביב ספורטיבי, אך חשוב לעשות זאת באחריות. אין להטיס רחפנים בגובה של יותר מ- 50 מטרים, אין להטיס רחפנים בשכונות מגורים או תעשייה אלא במרחק מינימאלי של 250 מטר,  אין להתקרב עם רחפנים לאזורי בסיסים צבאיים, וכמובן, אין להטיס רחפנים אלא לפחות 5 ק"מ מאזור שדה התעופה. הטסת רחפנים באופן מסחרי ומקצועי דורש רישיון ע"פ חוק. 

חשוב לזכור, אמנם הרחפנים הפכו לנפוצים יותר ויותר בעיקר מפאת התחביב המהנה והנגישות הכלכלית, אך שיגעון לדבר עשוי להוביל לתחביב יקר במיוחד. חובבנים ומתחילים, לפני שאתם בוחרים את הרחפן הכי יקר על המדף, כדאי שתתנסו קודם ברחפן ראשוני וזול עליו תוכלו להתנסות וללמוד עד לשליטה מלאה. רק לאחר מכן, תדעו טוב יותר לבחור מהו הרחפן המתאים ביותר בעבורכם.