X

דבר המפרסמים

לסגירה לחץ על ה X שבצד ימין למעלה

קרא חפשי - מאמרים לקריאה חפשית

נשארים בתנועה - טיפים לשמירה על כושר


כולנו רוצים לשמור על כושר וכולנו רוצים לשמור על הגזרה, אך תמיד נכנעים לסדר היום הלחוץ, בין אם מדובר בעבודה, לימודים או חיי משפחה. ובואו נודה על האמת, גם רבים מאיתנו נוטים לחטוא ולא לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת. איך נשמור על כושר גופני למרות הכל? 

להרגיש נהדר ולהיראות נפלא זה כנראה חלומו של כל אחד. בעבר, כאשר היה נהוג לעבוד פיזית, או ללכת ברגל (רחמנא ליצלן) למכולת או לגן הילדים לא היה כל צורך בשילוב תנועה בסדר היום, מאחר והשגרה השיגה זאת בדרכים אחרות. כיום, כאשר מקצועות רבים התפתחו והשתנו, ורבים מהמקצועות הנפוצים הם שהייה של מספר רב של שעות מול מחשב בישיבה, וכאשר בעבור כל צעידה קצרה אנו בוחרים להניע את האוטו, ובמקום לעלות במדרגות אנו בוחרים את המקבילה העצלנית יותר - המעלית, קל לזהות כי ישנה עלייה חדה במשקל אצל כלל בני האדם, והסיבולת הגופנית ורמת הכושר יורדת במקביל. 

שגרה והרגלים יכולים להיות האויב מספר אחד שלנו, אך אם נדע לתעל אותם, הם יכולים להועיל לנו ולהיות לנו לעזר רב. אז איך בכמה צעדים פשוטים, נבנה לנו שגרה בריאה ופעילה יותר?

זמן הוא מצרך יקר

רב בני האדם היו מייחלים למספר שעות נוסף ביממה. אנו מוצאים את עצמנו עסוקים בשגרה כך שחיינו חולפים על פנינו במהירות שיא ומבלי שנרגיש. וכך נולד לו התירוץ המוכר ביותר לאי עשיית ספורט - "אין לי זמן".

אז איך מטפלים בתופעה? בעזרת 2 דרכים בעיקר:

על מנת להביא לאימון ספורט יעיל, כדאי להקפיד על 3 אימונים שבועיים בני כשעה כל אימון. רבים בוחרים לבצע את האימונים בימים קבועים ובשעות קבועות כך שאם ישנן תוכניות אחרות לאותן השעות, אנו נוטים לוותר על האימון ולהתנחם בבא אחריו. טעות נפוצה שעשויה לעלות ביוקר. קיימות תקופות מסויימות בהן שגרת החיים משתנה מעט כמו למשל אירועים משפחתיים, חגים, אסיפות הורים, טיולים וכד'. שבהם ישנם ימים רצופים בהם לא ניתן לצאת לאימון ספורט. לכן, אם בחרתם להתאמן 3 פעמים בשבוע, הוסיפו יום גיבוי שישמש תחליף לזה שבוטל. השתדלו שלא לוותר על 3 אימונים בשבוע על מנת להגיע לתוצאות אפקטיביות. 

דרך נוספת לשמור על תנועה במהלך היום העמוס - ותרו על תענוגות העצלנות. אם אתם צריכים להגיע לקומה שלישית או רביעית, אולי כדאי לכם להחליף את המעלית הממוזגת במדרגות המעייפות ובכך להמריץ מעט את הדם, מצאתם חנייה פנויה ממש בקרבת המשרד? זה ימנע מכם לצעוד מעט ולשרוף אנרגיה נוספת. אתם צריכים למסור הודעה או לשוחח עם חבר לעבודה? הימנעו משיחה בטלפון הפנימי של המשרד וגשו ושוחחו פנים אל פנים, אתם יושבים כל היום מול מסך המחשב? עשו "סטים" של תרגולים לחיזוק השרירים כמו חיזוק שרירי האגן, חיזוק שרירי השוק, כיווץ שרירי הבטן, שימרו על ישיבה זקופה הקפידו לקום מהכיסא מידי 30-45 דקות לסיבוב קצר ועוד. או בקצרה - חפשו הזדמנויות לשמור על תנועה.

 שמשו דוגמא ומופת

שגרת היומיום העמוסה גם כך, מקבלת מעמסה נוספת ושמחה כאשר המשפחה מתרחבת. אם לא היו לכם תירוצים לכושר הירוד שלכם עד היום, ילדים ומשפחה הם התירוץ החדש. הם שואבים מאיתנו זמן ואנרגיה באופן שיטתי, אנו מגיעים לסופו של יום מותשים כאילו התאמנו כל היום. התוצאה - "פדלאות טלוויזיה". עשו לעצמכם טובה, ועשו לילדים שלכם טובה ושמשו דוגמא, כי באופן חד משמעי, הם מושפעים לרב מכם.

הקפידו על תזונה נכונה ומוקצבת

גופנו דורש כמות מסויימת של אנרגיה לה הוא זקוק על מנת לתפקד בצורה הטובה ביותר. השפע הקיים כיום בשוק משפיע על כולם ובייחוד על חובבי אוכל. החשבון הפשוט אומר, שעל מנת לשמור על המשקל שלנו, עלינו לצרוך את כמות האנרגיה הדורשה לנו - לא פחות ולא יותר. על מנת להפחית במשקל - עלינו לצרוך פחות אנרגיה ולהוציא יותר אנרגיה ובכך לשרוף שומנים מיותרים. על מנת להעלות במשקל, עלינו לצרוך יותר אנרגיה משאנו שורפים. הקפידו על תזונה מאוזנת, המכילה את כלל אבות המזון הדרושים לנו, והימנעו מצריכת מזון חסר ערך תזונתי או המכיל שומנים ופחמימות ריקות. זיכרו כי הגוף "צובר" קלוריות מיותרות ובכל 10000 קלוריות, יתווסף לכם ק"ג נוסף לגזרה. 

עשו זאת בעיקר בשביל הנפש

כבר הוכח מדעית לא פעם, שלפעילות גופנית ישנה השפעה ישנה השפעה ישירה על הנפש. פעילות גופנית תורמת למצב הרוח ולחיוניות. עצם העובדה שחזרתם מותשים ועייפים אך עמוק בפנים, אתם מרוצים ושבעי רצון מעצמכם. עם הזמן, ככל שהגוף יתחטב והמשקל יירד כך גם מצב הרוח שלכם יעלה. הפכו את הזמן אותו אתם מקדישים לספורט, לזמן המוקדש לכם ורק לכם, גם זמן איכות עם עצמכם ישפיע באופן ישיר על התחושות שלכם ועל הסיפוק שלכם.

השליכו את המשקל לפח האשפה והקשיבו לגוף שלכם

רבים טועים טעות מרה כאשר הם נשקלים לעיתים תכופות על מנת לאמוד את ירידתם במשקל. ירידה במשקל בעיקר כאשר היא נילוות לכושר גופני אינה נראית על גבי המשקל. מאחר והפעילות הגופנית היא זו שתורמת למסת השריר להתחזק, מה שנראה כעלייה במשקל על פי המשקל הביתי. אך אם נמדוד את ההיקפים שלנו, נוכל להבחין אם "הצטמצמנו" או "התרחבנו". כדאי לדעת כי מסת שריר גבוהה משפיעה על חילוף החומרים ומקלה על הירידה במשקל.